Kennismaken met Scratch

Begin met Snel weg met Scratch en de beginnershandleiding

 

Vervolgens kan je aan de slag gaan met het boekje met opdrachten of met de Scratch-kaarten. 

 

Tip: inspireer kinderen om er zoveel mogelijk hun eigen draai aan te geven (andere Sprites,...) en daag hen stapsgewijs uit om ook andere dingen uit te proberen!

snelopwegmetscratch.png
beginnershandleiding scratch.png
Scratch boekje TU Delft.png
scratchkennismaken-animeerjenaamkaartjes
scratchkennismaken-scratchkaartencomplee
scratchkennismaken-verstoppertjekaarten.

Scratch voor beginners

Van zodra kinderen zich wat thuis voelen in de Scratch-omgeving en begrijpen wat Sprites en blokken doen wordt het pas echt leuk! 

 

Beginners gaan vaak zelf al aan de slag met het uitwerken van hun eigen idee (bv. een doolhof, een verhaaltje, een eenvoudig spelletje,...).  Bovenstaande Scratch-kaarten zijn hierbij een handig hulpmiddel om nieuwe concepten aan te brengen (bv. de score bijhouden).

In onderstaande oefeningen worden deze concepten gecombineerd tot eenvoudige of meer complexe spelletjes en animaties.

analogeklok.png
racebaan.png
flappyflup.png
trefbal.png
dedraak.png
kunst.png
scratchbeginners-animatieverhaal.png
scratchbeginners-breakdancer.png
scratchbeginners-ballenvangen.png
scratchbeginners-eendenjacht.png
scratchbeginners-botsendebal.png
scratchbeginners-pong.png
buffalopaniek.png
basketspel.png
vlinder met effecten.png
vluchtvoordekrab.png

Scratch voor gevorderde beginners

Voor kinderen die de verschillende mogelijkheden van Scratch afdoende verkend hebben worden best geen kant en klare oplossingen meer voorzien, zoals bij de oefeningen hierboven: je kan hen best laten zoeken naar eigen oplossingen (met de hulp van een ouder en/of CoderDojo-coach).

Geen idee wat je wil maken?  Vertrek dan vanuit de opdrachten op onderstaande uitdagingskaartjes of ga aan de slag met de oefeningen die opgedeeld zijn in stappen (zonder oplossingen) en download de bijbehorende bestanden.

Verder kan je je ook nog laten inspireren door enkele specifieke concepten, die bv. uit de doeken doen hoe je een echte kat of knuffel aan Scratch kan toevoegen!

uitdagingen.png
tappyplane.png
helppinkie.png
mepeenmol.png

Download

alle Tappy Plane-bestanden

(grafisch materiaal en geluiden) 

Download

een Scratch-project waarin alle Sprites en afbeeldingen al klaar staan. 

Download

een Scratch-project waarin alle Sprites en afbeeldingen al klaar staan. 

klonen.png
versleutelen.png
echtedingen.png
  • Instagram Social Icon
  • Pinterest Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Blogger Social Icon

bibliotheek@londerzeel.be

ma-vr: 13:30u-19u  &  za: 9u-13u

052/30.13.73                Molenstraat 5                 1840 Londerzeel  

                     (parking Colruyt)              londerzeel.bibliotheek.be