Kennismaken met Scratch
Begin met Snel weg met Scratch en de beginnershandleiding.
Vervolgens kan je aan de slag gaan met het boekje met opdrachten of met de Scratch-kaarten.
Tip: inspireer kinderen om er zoveel mogelijk hun eigen draai aan te geven (andere Sprites,...) en daag hen stapsgewijs uit om ook andere dingen uit te proberen!
Van zodra kinderen zich wat thuis voelen in de Scratch-omgeving en begrijpen wat Sprites en blokken doen wordt het pas echt leuk!
Beginners gaan vaak zelf al aan de slag met het uitwerken van hun eigen idee (bv. een doolhof, een verhaaltje, een eenvoudig spelletje,...). Bovenstaande Scratch-kaarten zijn hierbij een handig hulpmiddel om nieuwe concepten aan te brengen (bv. de score bijhouden).
In onderstaande oefeningen worden deze concepten gecombineerd tot eenvoudige of meer complexe spelletjes en animaties.
Scratch voor gevorderde beginners
Voor kinderen die de verschillende mogelijkheden van Scratch afdoende verkend hebben worden best geen kant en klare oplossingen meer voorzien, zoals bij de oefeningen hierboven: je kan hen best laten zoeken naar eigen oplossingen (met de hulp van een ouder en/of CoderDojo-coach).
Geen idee wat je wil maken? Vertrek dan vanuit de opdrachten op onderstaande uitdagingskaartjes of ga aan de slag met de oefeningen die opgedeeld zijn in stappen (zonder oplossingen) en download de bijbehorende bestanden.
Verder kan je je ook nog laten inspireren door enkele specifieke concepten, die bv. uit de doeken doen hoe je een echte kat of knuffel aan Scratch kan toevoegen!
een Scratch-project waarin alle Sprites en afbeeldingen al klaar staan.
een Scratch-project waarin alle Sprites en afbeeldingen al klaar staan.